"Kuchnia wegańska. Przewodnik po produktach zastępczych" - Joni Marie Newman, Celine Steen


W dzisiejszych czasach kuchnia wegetariańska i wegańska cieszą się coraz większą popularnością. Ludzie decydują się na nią ze względów etycznych, dlatego że mięsa i nabiału nie lubią, albo dlatego że nie chcą lub nie mogą jeść produktów zwierzęcych ze względów zdrowotnych. Są też osoby, które nie są na ścisłej wegańskiej diecie, mięso i/lub nabiał jedzą okazjonalnie, ale na co dzień preferują kuchnię roślinną (to właśnie ja). Ta książka może zainteresować zarówno rygorystycznych wegan i wegetarian, jak i ludzi którzy po prostu taką kuchnią się inspirują lub muszą odstawić pewne produkty ze względów zdrowotnych (alergie, nietolerancje, choroby układu pokarmowego).

Joni Marie Newman to autorka bloga kulinarnego „Just the food”, a Celine Steen bloga Have cake will travel". Obie napisały już kilka książek z wegańskimi przepisami, kilka z nich napisały nawet razem, w tym właśnie książkę „Kuchnia wegańska. Przewodnik po produktach zastępczych". Zazwyczaj nie interesują mnie książki kucharskie, przepisów szukam po prostu w internecie (choć i tak rzadko to robię, nie lubię gotować z przepisów, wolę raczej kuchenne eksperymenty). Dlaczego ta mnie jednak zainteresowała? Zwróciłam uwagę na podtytuł oraz napis na dole okładki: „Niezawodne sposoby na to, aby zmienić każdą potrawę w pyszne wegańskie danie". Pomyślałam, że ta książka nie jest pewnie zwykłą książką kucharską. Nie myliłam się. Oprócz dokładnych przepisów (jest ich ok. 200) znaleźć tu można po prostu praktyczne wskazówki kulinarne w diecie roślinnej i listę zamienników produktów zwierzęcych.

Dzięki tej książce możemy dowiedzieć się, w jaki sposób zastąpić w kuchni nabiał, mięso, jajka, ale także cukier, gluten, soję, oraz jak ograniczyć niezdrowe tłuszcze. Wszystko podane jest na przykładach, z których dowiadujemy się, jak  zmodyfikować konkretny przepis tak, aby powstało danie wegańskie. Mamy też tabelki, w których przeczytamy czym zastąpić np. maślankę, śmietanę, ser oraz jajka, w zależności od tego, jaką funkcję mają pełnić w naszej potrawie. Bo składniki w gotowaniu nie pełnią tylko funkcji smakowych. Mają za zadanie także np. łączyć produkty, spulchnić lub nawilżyć masę. Jakże często gotując coś wegańskiego lub wegetariańskiego nie mogłam otrzymać po prostu odpowiedniej konsystencji. Sama po trochu dochodziłam do pewnych rzeczy metodą prób i błędów, albo znajdowałam informacje w internecie. Naleśniki bez jajek? Oczywiście, że się da. Zamiast nich można dodać zmielone płatki owsiane. Tutaj mam wszystko w jednym miejscu i do tego podane w przystępny dla mnie sposób. 

Z tej książki dowiemy się jak samodzielnie przygotować m.in. roślinną maślankę, roślinne mleko skondensowane, roślinną rozpuszczalną śmietankę do kawy. Znajdziemy też informacje o zamiennikach cukru, orzechów, glutenu i soi, oraz o tym, jak ograniczać tłuszcze podczas gotowania. Jest więc dużo konkretów i praktycznych wskazówek, które pomogą nam potem w samodzielnych eksperymentach kulinarnych. Znajdują się też tutaj różne ciekawostki i porady. Na końcu mamy tabelę podsumowującą wszystkie najważniejsze zamienniki, co jest bardzo pomocne, bo wszystko co najistotniejsze jest w jednym miejscu. Poza tym książka jest przejrzysta, czytelna, podoba mi się jej układ graficzny, są w niej ładne zdjęcia i rysunki.

Czy widzę jakieś minusy? Trzeba się na pewno przygotować na to, że polecane zamienniki nie są łatwe do zdobycia, a na pewno nie kupi się ich w pierwszym lepszym sklepie. Mamy tutaj takie rzeczy jak: marynata o zapachu wędzenia (dym wędzarniczy w płynie), korzeń maki, drożdże odżywcze (płatki drożdżowe nieaktywne), wodorosty nori i dulse, sos sriracha, teksturat białkowy, pasta tamaryndowa, tofu, tempeh, guma ksantanowa, agar, syrop z agawy, karagen, guma guar. Część z nich kupimy w sklepach ze zdrową żywnością, niektóre w sklepach typu "Kuchnia świata", a niektóre zdobędziemy tylko przez internet. Na szczęście czasami autorki proponują coś prostego jak np. zmielone siemie lniane, ocet, sok z cytryny, napój sojowy, mus jabłkowy.

Jak już wcześniej wspomniałam, moim zdaniem „Kuchnia wegańska. Przewodnik po produktach zastępczych” to książka nie tylko dla wegan. Jest tu dużo zdrowych przepisów oraz wskazówek, jak przygotować pożywne potrawy także bez cukru, glutenu i bez dużej ilości tłuszczów. Lubię konkrety i praktyczne wskazówki, a tych tutaj nie brakuje.

Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Grupie Wydawniczej Foksal



Kaja Dubiel
    Blogger Komentarze
    Facebook Komentarze

3 komentarze:

  1. Z chęcią od Ciebie pożyczę, bo mam alergię na jajka i nie wiem, czym je zastąpić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie dla mnie taka kuchnia. Mam w dalszej rodzinie weganów i...

    OdpowiedzUsuń